Drukkerijen zoeken nieuwe wegen

Door Willem van Reijendam De vrije val van de grafische industrie, die ooit zo groot was in onze provincie, is langzamerhand overgegaan in een glijvlucht. Dat constateerden de economen van ABN Amro onlangs in een sectorrapport.

 

LIJNCO

Drukker Lijnco in de stad, vroeger bekend van het massale standaarddrukwerk, mikt nu juist op gepersonaliseerd drukwerk. Tegenwoordig drukt Lijnco bijvoorbeeld alle eindexamens en ander beveiligd papier Het bedrijf, met 125 man personeel en een omzet van € 25 mln heeft na een paar moeilijke jaren de afgelopen drie jaar de koerst radicaal gewijzigd. Aan de ene kant heeft het zijn volume weten op te schroeven, met een forse groei in België en Duitsland, waar nu een derde van de omzet wordt behaald, aan de andere kant is het veel nadrukkelijker bezig met de wensen van zijn klanten. Algemeen directeur Frits Visser: 'Dat betekent ook dat we vóór in de keten in gesprek proberen te komen met de beslissers. We moeten de inkopers van retailbedrijven omzeilen om het management te wijzen op de mogelijkheden die we bieden bij marketing. Zo kunnen we reclamefolders maken die precies aansluiten bij de individuele ontvanger. We hebben enorm geïnvesteerd in de techniek en de software om dat mogelijk te maken.' Als het bedrijf dat niet had gedaan was het moeilijk geworden om te concurreren, denkt Visser: 'Dan hadden we moeten concurreren met de standaarddrukkerijen. Gelukkig hebben we niet afgewacht maar zijn we van koers veranderd voor het te laat was.'

 

Lees de strategie van andere drukkerijen in het Noorden op de website van RTV Noord: http://rtvn.gr/4f7Z

 

Hanjo Battjes

Manager sales en marketing

Mocht u interesse hebben in de mogelijkheden van Lijnco als loyalty producent, of een demonstratie van ons nieuwe werkpaard willen, ik hoor graag van u.

 

 

Hanjo Battjes